Sukan Kitani

Sukan Kitani
~KLIK~ Mempromosi Semua Kegiatan Sukan Negara Brunei Darussalam ~ KLIK~

Fes-Retro

Fes-Retro
One Stop Football Store

Khamis, 9 Februari 2012

LAGENDA ONG SUM PING

Pembangunan di sekitar Jalan Ong Sum Ping

Huang Senping (Cina: ), mendapat gelaran dari Brunei sebagai Pengiran Maharaja Lela. Beliau lebih dikenali dengan nama Hokkien sebagai Ong Sum Ping di Brunei. Nama Hokkien membayangkan bahawa Huang Senping adalah berasal dari Fujian, China. Ini juga terdapat bukti yang menyokong dalam buku Brunei dalam Bab 211 Sejarah rasmi Ming.

Menurut Wen Xiongfei , Senping Huang datang ke Brunei pada tahun 1375 semasa tahun-tahun awal daripada Dinasti Ming China. Huang Senping kemudiannya berkahwin dengan Puteri Ratna Dewi, anak perempuan Sultan Muhammad Shah Brunei, dan dianugerahkan gelaran kemuliaan Pengiran Maharaja Lela dan dipilih Ketua Kinabatangan. tradisi lisan menunjukkan bahawa terdapat penempatan Cina hari ini di Kinabatangan, Sabah. "Kinabatangan" boleh bermaksud "Sungai Cina". "Kina" (kee-na) digunakan oleh Kadazan Dusun yang serupa dengan "Cina" (chee-na) yang digunakan oleh Melayu yang merujuk orang Cina. Menurut ke sejarah awal seperti Salasilah Raja-Raja Brunei yang mula-mula di daripada tradisi lisan semasa pemerintahan Sultan Muhammad Hassan (1582-1598) dan kemudiannya disalin dan dikemaskini dari masa ke semasa dan juga Sejarah Melayu (ditulis oleh Tun Seri Lanang pada tahun 1612), Huang Senping "menganti bapa mertuanya”. Beliau dikenali sebagai Sultan Ahmad dan memerintah Brunei". Versi ini, bagaimanapun, bercanggah kemudian sejarah terukir pada Tarsilah Batu yang ditulis pada tahun 1807 bahawa Sultan Ahmad merupakan saudara Sultan Muhammad Shah dan dia bukannya Senping Huang. Versi terakhir adalah sejarah yang diterima rasmi bagi Negara Brunei Bab 211 Sejarah rasmi Ming direkodkan yang berikut: (Semasa pemerintahan Ming Maharaja Wanli 1573-1620, Raja Brunei adalah Hokkien. Sesetengah berkata Hokkien mengikuti Laksamana Zheng He ke Brunei dan tinggal di Brunei. Keturunannya kemudiannya menjadi pemerintah negara ini. Petikan ini adalah satu rujukan jelas kepada Huang Senping, yang Cina hanya dalam keturunan diraja Brunei (walaupun tiba di Brunei mendahului Laksamana Zheng pelayaran 1 He oleh 30 tahun), dan mencadangkan bahawa keturunannya terus untuk memerintah kawasan Kinabatangan sehingga sehingga pemerintahan Ming maharaja Wanli 1573-1620. Semasa Brunei Perang Saudara (1661-1673), Sultan Muhyiddin Brunei dipanggil untuk bantuan dari Sultan Sulu untuk membantu mengalahkan Sultan Abdul Hakkul Mubin, mereka menjanjikan kemerdekaan serta wilayah hari ini (utara-timur) Sabah diberikan kepada Sultan Sulu. [6]. Wilayah yang dijanjikan adalah termasuk Kinabatangan.

Menurut awal abad ke-20 peniaga Cina Huang Zhuoru
黄卓 , beliau menemui makam Huang Senping terletak di salah satu bukit (kira-kira ½ km) daripada Bandar Brunei pada masa itu dan terdapat inskripsi Cina 总兵 pada batu nesan itu yang bermakna 'Makam Komander Huang'. Walau bagaimanapun, di mana makam ini terletak tidak diketahui lagi.

Pada tahun 1947, salah satu terumbu di Laut China Selatan telah dinamakan 'terumbu Senping'
oleh Kerajaan Republik China untuk menghormati Huang Senping. Di Brunei, Bandar Seri Begawan hari ini, terdapat sebuah jalan yang dinamakan sempena kepadanya, iaitu Jalan Ong Sum Ping, yang merupakan hanya satu jalan di Brunei dengan mengunakan nama Cina.

Tiada ulasan: