Sukan Kitani

Sukan Kitani
~KLIK~ Mempromosi Semua Kegiatan Sukan Negara Brunei Darussalam ~ KLIK~

Fes-Retro

Fes-Retro
One Stop Football Store

Rabu, 7 Oktober 2009

BSB menuju visi 'bandar dalam taman'


Dalam tempoh lima tahun dari sekarang Bandar Seri Begawan akan berubah wajah menjadi ibu negara yang akan dihiasi dengan struktur bangunan yang bernilai tinggi tetapi tetap mengekalkan kehijauan pada persekitarannya supaya sesuai dengan gelaran 'Bandar Dalam Taman'.

Sejajar dengan hasrat itu lebih 100 pengarah dan pegawai kanan agensi kerajaan yang berkaitan hari ini bertemu bagi membincangkan dan merangka satu wawasan bagi wajah masa depan Bandar Seri Begawan.

Perbincangan itu dianjurkan oleh sekumpulan perunding yang dilantik oleh kerajaan untuk menyediakan pelan induk yang akan dijadikan garis pandu dalam usaha merubah Bandar Seri Begawan menjadi sebuah bandar raya yang lebih mantap dan dinamik, yang mempunyai ciri bandar raya moden serta dilengkapi rangkaian pengangkutan yang cekap dan persekitaran yang berdaya saing tetapi mengekalkan ciri unik negara ini melalui konsep Falsafah Melayu Islam Beraja.

Menurut seorang peserta bengkel yang enggan disiarkan namanya antara perancangan menarik yang dibincangkan pada bengkel itu termasuk langkah untuk merombak kembali sistem pengangkutan sedia ada untuk menjadikan Bandar Seri Begawan lebih mesra pejalan kaki dengan mengadakan lebih banyak laluan pejalan kaki dan lorong basikal yang lebih selesa dan selamat.

Turut diutarakan pada sesi itu ialah cadangan supaya diadakan beberapa tempat rekreasi seperti sukan air yang diyakini dapat merangsang kembali kesegaran Bandar Seri Begawan.

Lebih 60 cadangan dan pandangan yang bernas berjaya dikupas daripada wakil sektor kerajaan sepanjang pertemuan sehari suntuk itu yang merangkumi isu wawasan landskap hingga cadangan untuk memperbaiki proses pentadbiran negara supaya dapat terus mengetengahkan Bandar Seri Begawan sebagai ibu negara Brunei yang boleh dimegahkan. Selain itu turut diberi perhatian ialah untuk menjadikan tempat bersejarah di negara ini sebagai satu daya tarikan pelancong antaranya daya tarikan sejarah yang terdapat Pulau Cermin yang diharap dapat merangsang lebih banyak kemasukan pelancong ke negara ini.

Tiada ulasan: