Sukan Kitani

Sukan Kitani
~KLIK~ Mempromosi Semua Kegiatan Sukan Negara Brunei Darussalam ~ KLIK~

Fes-Retro

Fes-Retro
One Stop Football Store

Sabtu, 10 Mac 2012

Brunei Menewaskan Indonesia di Final HBT 2012

Skuad Brunei Darussalam

Pasukan bola sepak Indonesia U-21 gagal untuk membawa Trofi Hassanal Bolkiah selepas tewas oleh tuan rumah Brunei Darussalam dengan gol 2-0 hasil jaringan penyerang Md Afi Aminuddin dan Adi bin Said pada minit ke-48 dan 75 minit pada kejohanan akhir bola sepak HBT 2012 yang diadakan di Brunei.

Untuk kali ketiga berturut-turut, pasukan kebangsaan Indonesia telah tewas sejak 3 tahun kebelakangan ini dalam perlawanan akhir kejohanan serantau ASEAN.

Selepas pasukan senior tewas dalam perlawanan akhir Piala AFF Suzuki 2010 dan Sukan 2011 Tenggara dan pada hari Jumaat lalu, juga tewas 2-0 kepada tuan rumah Brunei Darussalam di aksi final Piala Hassanal Bolkiah.

Garuda muda menguasai sepanjang perlawanan separuh masa pertama tetapi gagal memanfaatkan kelebihan tersebut dan menukarkan gol kepada Brunei di separuh masa kedua, di Stadium Negara Hassanal Bolkiah, Bandar Seri Begawan.

Pemain tengah Brunei, Aminuddin Zakwan menjaringkan gol pertama tuan rumah pada minit ke-48, manakala Ppenyerang sensasi Brunei, Adi bin Said memperoleh gol mutlak tuan rumah pada minit ke-75 selepas menggelecek pertahanan Indonesia dan menyepak gol kedua Brunei.

Ini hanyalah kekalahan kedua Indonesia terhadap Brunei dalam sejarah pertemuan kedua buah negara selepas tewas 3-2 dalam kelayakan Olimpik pada tahun 1980.

Tiada ulasan: