Sukan Kitani

Sukan Kitani
~KLIK~ Mempromosi Semua Kegiatan Sukan Negara Brunei Darussalam ~ KLIK~

Fes-Retro

Fes-Retro
One Stop Football Store

Selasa, 12 Oktober 2010

40 Tahun Nama Bandar Seri Begawan Tetap Menjadi Ristaan

Bandar Seri Begawan KINI

Ibu negara Bandar Seri Begawan (BSB) dikenali sejak 4 Oktober 1970 setelah ditukar namanya dan sebelum ini dikenali sebagai Bandar Brunei.
Sejarah ibu negara ( Bandar Seri Begawan ) bermula kira-kira dalam kurun ke tujuh. Sejarah merekodkan bahawa ibu negeri Brunei telah berpindah sebanyak tiga kali. Catitan sejarah menunjukkan bahawa ibu negeri Brunei pertama adalah sebuah perkampongan di atas air berdekatan dengan Kampong Kota Batu dan Bangunan Muzium Negara. Selepas itu pula Kampong Ayer sepanjang Sungai Brunei; yang menjadi pusat bagi perniagaan, penangkapan ikan dan lain-lain perusahaan bagi kaum Melayu Brunei. Ibu negeri dipindah buat kali terakhir di daratan di tapak bandar yang ada sekarang ( Bandar Seri Begawan ).
Pada 1hb Ogos 2007, atas titah perkenan KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di Pertuan Negara Brunei Darussalam, maka saiz Bandar Seri Begawan telah menjadi 10 kali ganda lebih besar daripada asal, iaitu daripada 12.87 sq km ke 100.36 sq km pada masa kini.
Maka pada tahun ini, sempena 40 tahun penukaran nama Bandar Brunei menjadi Bandar Seri Begawan, pihak yang berwajib akan melancarkan Pelan Induk Kemajuan Bandar Seri Begawan.

2 ulasan:

justlooking berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Hazwan berkata...

I want to use the photo here in a regular publication of a government department but was concerned about any copyright issues. To whoever took the photo of Bandar Seri Begawan, can I get permission to use the photo in my department's publications?